Czym jest maglownica?

Maglownica, inaczej przekładnia kierownicza, to ważny element w samochodzie. Maglownica odpowiada za przekazanie ruchu z kierownicy na koła auta. Awaria omawianego elementu może mieć bardzo złe skutki, na przykład doprowadzić do blokady kół, a w konsekwencji do wypadku. Co jeszcze watro wiedzieć na temat maglownicy? Zachęcamy do lektury naszego artykułu.


Maglownica to zębatkowa przekładnia, która, jak już wspomnieliśmy powyżej, przekazuje ruch z kierownicy do mechanizmu zwrotniczego. Mówiąc w skrócie, maglownica umożliwia skręt kół, odpowiada za kierunek poruszania się pojazdu, a to ma duży wpływ na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego.

maglownica-regeneracja

Gdzie znajduje się maglownica?

Przekładnia kierownicza jest częścią układu kierowniczego. W układzie kierowniczym oprócz maglownicy wyróżnić możemy mechanizm zwrotniczy i kolumnę kierownicy. Przekładnia kierownicza najczęściej ułożona jest poziomo względem kolumny kierownicy. Końcówki przekładni kierowniczej są połączone z drążkami kierowniczymi, za pomocą których zmieniane jest położenie maglownicy, a w efekcie kierunek jazdy samochodu. Maglownice w samochodach z napędem na przednią oś zazwyczaj mają zębatkowy kształt, maglownice zamontowane w samochodach na tylną oś są ślimakowe lub śrubowo-kulkowe.

Przekładnie kierownicze - co się psuje najczęściej?

Przekładnie kierownicze, jak każdy element w samochodzie, mogą ulec uszkodzeniu. W takim przypadku należy bezzwłocznie skontaktować się ze specjalistą – jazda z uszkodzoną maglownicą może mieć bardzo przykre konsekwencje. Warto zaznaczyć, że maglownica po prostu zużywa się i to może stanowić powód jej nieprawidłowego działania. Wśród innych usterek przekładni kierowniczych wymienić możemy takie kwestie, jak:

  • pęknięta obudowa – w takim przypadku konieczna jest wymiana przekładni na nową
  • wyciek płynu z przekładni – rozwiązaniem jest wymiana wszystkich uszczelnień oraz nieznaczne oszlifowanie listwy zębatej
  • uszkodzenia gumowych osłon przekładni, przez które do samochodu dostaje się piasek i woda, które niszczą przekładnię

Sygnały awarii maglownicy

Sprawna maglownica to warunek bezpiecznej jazdy, warto wiec kontrolować jej stan, a w razie jakichkolwiek niepokojących sygnałów skorzystać z pomocy fachowców. Jakie sygnały powinny wzbudzić naszą czujność? Wśród najważniejszych sygnałów wymienić możemy:

  • Wyciek płynu z maglownicy
  • Trzaski w czasie wykonywania gwałtownych ruchów kierownicą
  • Samochód nie trzyma się toru jazdy
  • Blokowanie się kierownicy
  • Brak wspomagania kierownicy lub wspomaganie w bardzo niewielkim stopniu
  • Ubytek płynu w zbiorniku płynu wspomagania
  • "Pocenie" się maglownicy
  • Luz kierownicy podczas wykonywania różnego typu manewrów
  • Drgania kierowcy przenoszące się na cały samochód

Na czym polega regeneracja maglownicy?

Regeneracja maglownicy to proces wieloetapowy, który rozpoczyna się od otworzenia przekładni. Kolejna czynność to mycie elementów maglownicy – zazwyczaj z wykorzystaniem specjalnej myjki ciśnieniowo-parowej. Kolejne czynności to piaskowanie i mycie po piaskowaniu. Dzięki dokładnemu wyczyszczeniu maglownicy możliwe są ocena stanu elementów maglownicy i podjęcie decyzji, co do tego, które z części należy wymienić.

Gdy już te czynności zostaną wykonane, przychodzi czas na szlifowanie listwy, która znajduje się wewnątrz maglownicy. Celem szlifowania jest oczyszczenie listwy z wżerów i rdzy. Po szlifowaniu przeprowadzane są tulejowanie, a potem galwanizacja listwy. Następna czynność to wymienienie uszkodzonych elementów przekładni. Na koniec przeprowadzane są testy, dzięki którym zyskujemy pewność, że wszystko działa jak należy.

Czy warto korzystać z regeneracji?

Zakup nowej maglownicy generuje bardzo wysokie koszty. W wielu przypadkach zakup nowej przekładni nie jest jednak konieczny, a dużo lepszym rozwiązaniem okazuje się regeneracja. Podczas regeneracji maglownicy przeprowadzana jest diagnoza jej stanu, a wszystkie uszkodzone elementy wymieniane są na nowe, ponadto maglownica oczyszczana jest z kurzu i wszelkiego typu zanieczyszczeń. Regeneracja przeprowadzona w prawidłowy sposób umożliwia bezpieczną jazdę przez długi czas i nie obciąża w tak znacznym stopniu budżetu właściciela samochodu. Ponadto, proces regeneracji przebiega bardzo szybko, w niektórych przypadkach maglownica gotowa jest do odbioru już tego samego dnia lub dnia następnego. Dzięki temu kierowca zostaje bez samochodu na bardzo krótki czas – znacznie krótszy niż w przypadku kupna nowej maglownicy.

Cena regeneracji maglownicy

Ceny regeneracji przekładni kierowniczych wahają się w zależności od warsztatu, orientacyjna cena to około 400 zł – 600 zł. Regeneracja przekładni ślimakowej to natomiast koszt z rzędu 500 zł. Często jednak naliczane się również dodatkowe opłaty:

  • Jeśli na listwie zębatej są ślady korozji lub wżery, trzeba przeprowadzić szlifowanie a następnie galwanizację – taka usługa zazwyczaj kosztuje około 100 zł.
  • Jeśli kierowca nie potrafi samodzielnie wymontować i zamontować maglownicy musi się liczyć z dodatkowymi kosztami – opłatą za montaż i demontaż maglownicy.

To chyba wszystkie najważniejsze informacje, na koniec pozostaje nam tylko podkreślić jak niebezpieczna jest jazda z uszkodzoną maglownicą i, że w przypadku jakiejkolwiek usterki konieczna jest konsultacja z fachowcem.