Kilkanaście lat temu w większości samochodów montowane były koła zamachowe, aktualnie jednak są one wypierane przez koła dwumasowe. Koło dwumasowe eliminuje drgania i szarpnięcia, a co za tym idzie, podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz chroni przed zużyciem skrzynie biegów. Jak działa koło dwumasowe?
Budowa koła dwumasowego
Na pierwszy rzut oka koło dwumasowe nie różni się zbyt mocno od koła zamachowego, jego konstrukcja jest jednak o wiele bardziej skomplikowana. Zanim więc przejdziemy do opisu działania koła dwumasowego opiszemy pokrótce jego budowę, co z pewnością ułatwi zrozumienie zasady działania.
W budowie koła dwumasowego wyróżnić możemy masę pierwotną, która jest przytwierdzona do wału korbowego i ma zębaty, współpracujący z rozrusznikiem wieniec. Kolejne elementy to łożysko ślizgowe, sprężyny łukowe, tarcza zabierakowa pokrywa i masa wtórna.
Obie masy łączy tłumik drgań – specjalny układ tłumiący, masy obracają się względem siebie o nawet 80°.
W masie pierwotnej, która jest głównym elementem koła znajdują się tłumiące drgania sprężyny. Koło dwumasowe jest zamknięte w jedną całość. Koło dwumasowe musi być dobrane do konkretnego modelu silnika
Koło dwumasowe – zasada działania?
Masa wtórna współpracuje z tarczą sprzęgłową dociskaną do masy wtórnej. Masa wtórna za pomocą tarczy zabierakowej odbiera moment obrotowy silnika od masy pierwotnej.
Tarcza zabierakowa i sprężyny znajdujące się w masie pierwotnej koła dwumasowego odgrywają główną rolę w konstrukcji koła dwumasowego. W budowie tarczy zabierakowej wyróżniamy dwa zderzaki, które obracają się wraz z masą wtórną i oddziałują na sprężyny znajdujące się w masie pierwotnej.
Możemy wyróżnić dwie fazy działania koła dwumasowego. Pierwsza z nich związana jest z pracą tłumika drgań, druga natomiast z pracą twardych sprężyn i zapewnia niwelowanie drgań skrętnych podczas jazdy w różnych zakresach obrotów.
Jak to działa w praktyce?
Silnik podczas pracy powoduje drgania w układzie napędowym. Drgania przenoszone są następnie na skrzynie biegów. Powoduje to nie tylko zużywanie samej skrzyni, ale też drżenie podwozia, hałas i obniżenie komfortu jazdy.
Sprężyny, które znajdują się w masie pierwotnej neutralizują zarówno drgania, jak również znacznie zmniejszają hałas.
Koło zamachowe
Koło zamachowe to spory wydatek, ale też spora wygoda. Warto wziąć pod uwagę fakt, że tego typu koło może ulec awarii, jeśli w porę zareagujemy możliwe będzie przeprowadzenie jego regeneracji, dzięki której nasze koło dwumasowe będzie mogło nadal nam służyć.