Koło dwumasowe co to takiego?
Koło dwumasowe jest elementem układu napędowego. Jak już wspomnieliśmy, koło dwumasowe składa się z masy pierwotnej oraz wtórnej. Jedna strona koła – pierwotna, przytwierdzona jest do wału korbowego i współpracuje z rozrusznikiem. Druga strona – strona wtórna, znajduje się w stronie pierwotnej i jest umiejscowiona za pomocą łożysk. Koło dwumasowe montowane jest między skrzynią biegów a silnikiem. Konstrukcja takiego koła jest bardziej skomplikowana niż konstrukcja koła zamachowego.
Koło dwumasowe zalety
Jakie zalety ma koło dwumasowe? Główną z nich jest to, że zwiększa komfort jazdy – eliminuje drgania i szarpnięcia oraz znacznie upłynnia pracę silnika. Koła dwumasowe sprawia, że nie odczuwamy żadnych szarpnięć, na przykład kiedy zmieniamy bieg. Dodamy jeszcze, że drgania i wibracje mogą uszkodzić elementy układu przeniesienia napędu lub jednostki napędowej – koło dwumasowe eliminuje takie ryzyko.
Dwumasa cena
Oczywiście ceny są różne, trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że koła dwumasowe nie należą do najtańszych. Przechodząc do szczegółów, przedział cenowy kół dwumasowych to zazwyczaj około 2000, 2700, 3100, 4000 złotych. Do niektórych aut zakupimy też koło dwumasowe w cenie nieco niższej, wynoszącej 600, 700 czy 1000. Warto jednak pamiętać, że taka inwestycja to zakup na lata, a najtańsze rozwiązania nie zawsze są dobre. Gdy mamy wątpliwości, co do wyboru najlepszego w naszym wypadku koła, warto zasięgnąć porady specjalistów, którzy z pewnością znajdą dla nas optymalne rozwiązanie.
Dwumasa objawy
Oczywiście koło dwumasowe, nawet to najdroższe, jak wszystko, może ulec awarii. Jakie są najczęstsze objawy takiego stanu rzeczy? Wśród nich wymienić możemy drgania. Drgania mogą przenosić się na karoserię samochodu, często też odczuwamy kołysanie silnika. Kolejnym czynnikiem, który powinien zwrócić naszą uwagę są dźwięki wydobywające się podczas włączania i wyłączania zapłonu. Następną kwestią jest nierówna, przerywana praca silnika. Warto być wyczulonym na powyższe sygnały, a w razie awarii koła dwumasowego skorzystać z pomocy specjalistów, zignorowanie problemu może być dla nas kosztowne i bardzo nieprzyjemne. Drobna usterka może przerodzić się w poważną awarię
Dwumasa regeneracja
W niektórych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie regeneracji koła dwumasowego.
Jak wygląda taki proces? Oczywiście wszystko rozpoczyna się od dokładnej analizy stanu
koła, a następnie? Już wyjaśniamy.
Krok pierwszy to otworzenie koła dwumasawego, taka czynność umożliwia wyjęcie
elementów koła oraz usunięcie brudu, który w nim zalega. Krok kolejny to dokładne umycie
elementów koła – trafiają one do specjalnej myjki ciśnieniowo-parowej. Piaskowanie to krok
numer trzy. Dzięki piaskowaniu zostają usunięte między innymi rdza oraz stara farba.
Następnie specjaliści oceniają, które części koła dwumasowego należy wymienić, po czym
przystępują do realizacji i zużyte, nienadające się do pracy części zastępują innymi. Kolejnym
etapem jest szlifowanie, po którym nadchodzi czas na złożenie i zamknięcie koła.
Przedostatnim etapem jest nitowanie – specjalista złącza koło na stałe specjalnymi nitami.
Po wykonaniu powyższych czynności nadchodzi czas na różnego typu testy, jednym z nich
jest wyważanie .
Każdy krok jest bardzo istotny i wymaga dużej precyzji, drobne niedopatrzenie może
zakończyć się wielkim niepowodzeniem całego procesu.
Sprzęgło dwumasowe
Warto tutaj również wspomnieć o sprzęgle dwumasowym. W przypadku sprzęgła dwumasowego moment obrotowy przenoszony przez powyżej omawiane koło dwumasowe.
Na koniec
Na koniec uczulamy wszystkich kierowców i przypominamy, że warto kontrolować stan koła zamachowego, a w razie jakichkolwiek niepokojących sygnałów skorzystać z pomocy specjalistów.